Σημείωμα Εργασίας προς κο Λιβάνιο για τα επείγοντα ζητήματα της Περιφερειακής Τηλεόρασης

0
468

Έγγραφο σε PDF εδώ

ΠΡΟΣ: Κο Θεόδωρο Λιβάνιο

             Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, αρμόδιο για τα ΜΜΕ                                                                           

Αθήνα, 19 Ιανουαρίου 2021

Αρ.πρωτ. 376

                                                                            

                                         ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ

 

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ

Η Περιφερειακή Ενημερωτική Τηλεόραση αντιμετωπίζει τη σοβαρότερη κρίση της 30ετούς ιστορίας της. Η μοναδική πηγή εσόδων της, η μικρομεσαία τοπική και περιφερειακή διαφήμιση έχει σχεδόν μηδενιστεί και η απώλεια αυτή δεν έχει αντισταθμιστεί από κανένα ουσιαστικό μέτρο στήριξης, αντίθετα με ότι συμβαίνει στις άλλες κατηγορίες ΜΜΕ. Η Περιφερειακή Ενημερωτική Τηλεόραση είναι η φωνή της εκτός κέντρου Ελλάδας και αυτή η φωνή δεν πρέπει να σιγήσει. Είναι υπόθεση εθνικής σημασίας!

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΑ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝ

  1. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΟΤΙ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
  2. ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΧΩΡΙΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ
  3. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΥΠΕΡΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗΣ
  4. ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
  5. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΔΑΠΑΝΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
  6. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ Τ/Σ (όπως σχεδιάζεται για τον έντυπο τύπο)
  7. ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ DIGEA (είναι ήδη νομοθετημένες!) & Χάρτης Συχνοτήτων

 

 

 

Τα θέματα αυτά  είναι:

-Σημαντικά για την επιβίωση αλλά και την ανάπτυξη του κλάδου μας

-Δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος

-Είναι  εύλογα, δίκαια και  απολύτως εφικτά

-Έχουν την αποδοχή των περιφερειακών κοινωνιών και στηρίζονται από όλες τις πολιτικές δυνάμεις.

 

  1. Αναγνώριση του ρόλου της Περιφερειακής Τηλεόρασης

Πάντα ζητούσαμε τον διαχωρισμό μας από τα εθνικής εμβέλειας κανάλια διότι η εμπειρία μας δείχνει ότι «όταν τσακώνονται οι ελέφαντες,  την πληρώνουν τα βατράχια». Γιατί  όλα αυτά τα χρόνια αυτό γινόταν και εξακολουθεί να γίνεται. Γι’ αυτό  σας ζητούμε να γίνει αποδεκτή η πρόταση μας και να αναγνωριστεί εμπράκτως ότι τα περιφερειακά ΜΜΕ και ιδιαίτερα ο βασικός ενημερωτικός τους βραχίονας, η Περιφερειακή Τηλεόραση, αποτελούν βασικό στοιχείο της περιφερειακής ανάπτυξης και να αναγνωριστεί ο ρόλος τους.

 

  1. Αδειοδότηση Περιφερειακής Τηλεόρασης

Ασφαλώς το κορυφαίο ζήτημα. Εδώ και 30 χρόνια λειτουργούμε σε ουσιαστικό θεσμικό κενό, χωρίς θεσμικές εξασφαλίσεις μόνιμης λειτουργίας και με λογικές προσωρινότητας, κατάσταση για την οποία εμείς ούτε ευθυνόμαστε ούτε επιδιώξαμε. Η ομηρία πρέπει κάποτε να λήξει! Η κυβέρνηση πρέπει  να «ανοίξει τα χαρτιά της» και να προχωρήσει στην περιφερειακή αδειοδότηση, τροποποιώντας φυσικά πριν, τις απαράδεκτες ρυθμίσεις του «νόμου Παππά», ιδίως όσον αφορά τη διαγωνιστική διαδικασία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της αντιμετώπισης είναι το Νομοσχέδιο για τα Ραδιοτηλεοπτικά που εκκρεμεί και  δόθηκε πριν λίγο καιρό   σε Διαβούλευση. Το Σχέδιο Νόμου όπως είναι διατυπωμένο είναι  απολύτως εχθρικό προς την Περιφερειακή Τηλεόραση. Για δυο βασικούς λόγους:

Πρώτον διότι ενώ αλλάζει ριζικά και σε πολλά σημεία το νόμο Παππά (στα σημεία που ενδιαφέρουν τους εθνικούς καναλάρχες), αφήνει άθικτο το ζήτημα που «καίει» την περιφερειακή τηλεόραση δηλαδή τη διαγωνιστική διαδικασία και τη δημοπρασία για τις περιφερειακές άδειες, για την κατάργηση της οποίας  έχει συμφωνήσει και το κυβερνών κόμμα  αλλά και όλο το πολιτικό σύστημα! Πέρα από αυτό και σε πολλά άλλα σημεία, παρά τις πολλές αλλαγές καμία δεν είναι στη κατεύθυνση των προτάσεων της ΕΕΤΕΠ ακόμη και σε σημεία που είναι προφανής η ανάγκη αλλαγών. Ειδικά η  ρύθμιση του άρθρου 41 του Ν/Σ δεν είναι μόνο απαράδεκτη αλλά και casus belli για τον κλάδο και ως τέτοια θα αντιμετωπιστεί.

Δεύτερον διότι πέραν του άρθρου 41 και του ζητήματος της αδειοδότησης, με το Ν.Σ δεν ικανοποιείται καμία άλλη από τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει. Όχι μόνο δεν καταργούνται οι πολλοί  υπέρ τρίτων ειδικοί φόροι – τέλη που επιβαρύνουν την περιφερειακή τηλεόραση αλλά ενισχύονται.

Το ζήτημα αυτό απασχόλησε έντονα τις πρόσφατες τηλεδιασκέψεις της ΕΕΤΕΠ με τον Υπουργό Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη, τον προκάτοχό σας υφυπουργό κ. Πέτσα και τον Διευθυντή του Γραφείου Πρωθυπουργού κ. Δημητριάδη. Από όλους λάβαμε δύο διαβεβαιώσεις: Την κατηγορηματική υπόσχεση ότι σα καμία περίπτωση δεν πρόκειται να γίνει διαγωνιστική διαδικασία για τη χορήγηση των περιφερειακών αδειών και ότι θα ακολουθήσει σοβαρός διάλογος και συνεννόηση για τα αναγκαία σημεία αλλαγών του νόμου Παππά. Θεωρούμε δεδομένο ότι οι υποσχέσεις αυτές θα υλοποιηθούν από σας!

Συνοπτικά  ως προς την περιφερειακή αδειοδότηση:

  1. Όχι σε διαδικασία δημοπράτησης.
  2. Χορήγηση αδειών με βάση ουσιαστικά κριτήρια (προσωπικό, επενδύσεις, πρόγραμμα, βιωσιμότητα, παλαιότητα κλπ.)
  3. Συμμετοχή της ΕΕΤΕΠ σε όποια μορφή διαλόγου επιλεγεί για τον καθορισμό του νέου πλαισίου αδειοδότησης.

Σημείωση: Στο αναλυτικό μας Υπόμνημα παραθέτουμε λεπτομερώς τις θέσεις μας για το ζήτημα της αδειοδότησης.

 

  1. Πρόβλημα Υπερφορολόγησης

Η υπερφορολόγηση σκοτώνει την Περιφερειακή Τηλεόραση. Φόροι, τέλη, εισφορές και κάθε είδους επιβαρύνσεις όχι μόνο υπέρ του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων αλλά υπέρ διαφόρων τρίτων ακόμη και ιδιωτικών εταιρειών (!) έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο και ένα τεράστιο οικονομικό και διαχειριστικό πρόβλημα που βασανίζει το σύνολο της Περιφερειακής Τηλεόρασης.

 

Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης 5%

Ο Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης του Ν. 4499/2017 πρέπει να καταργηθεί για την περιφερειακή τηλεόραση. Θα αποτελέσει κίνητρο για τον κλάδο ακόμη και προσέλκυσης διαφημιστικών κονδυλίων από την Αθηναϊκή αγορά που τώρα λείπουν παντελώς. Πρόκειται για μέτρο με ελάχιστη δημοσιονομική επιβάρυνση)όσον αφορά ειδικά την Περιφερειακή Τηλεόραση (αφού το σύνολο του τζίρου της είναι περίπου ΜΟΝΟ 10 εκ. ευρώ) αλλά με σοβαρές επιπτώσεις για τον κλάδο καθώς ακόμη και σε αυτό το ύψος δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην Περιφερειακή Τηλεόραση της οποίας σχεδόν αποκλειστικοί πελάτες είναι οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες για τους οποίους και η παραμικρή επιβάρυνση λειτουργεί αποτρεπτικά στο να διαφημιστούν με αποτέλεσμα να πλήττεται άμεσα το μοναδικό έσοδό μας.

 

Ασφαλιστικό- Χαράτσι υπέρ ΕΔΟΕΑΠ

Η επιβολή αυτού του άδικου και καθαρόαιμου φόρου 2% επί του τζίρου, υπέρ τρίτου, αποτελεί τη σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι των επιβαρύνσεων για την Περιφερειακή Τηλεόραση. Το ΣτΕ εξέδωσε αρνητική απόφαση επί της προσφυγής των εργοδοτικών οργανώσεων. Ζητάμε πολιτική απόφαση για την κατάργησή του, ειδικά για την Περιφερειακή Τηλεόραση που αδίκως επιβαρύνεται με το τέλος αυτό.   Σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να υπάρξει οικονομική  αντιστάθμιση της σοβαρής αυτής επιβάρυνσης, εννοείται σε μόνιμη βάση, όπως σχεδιάζεται να γίνει για τον έντυπο τύπο.

 

Τέλος υπέρ Συμβουλίου Ελέγχου Διαφημίσεων  (ΣΕΕ)

Ένα τέλος 0,02% ή (Δυο τοις χιλίοις)!!!) υπέρ μιας αστικής εταιρείας ( Συμβούλιο Ελέγχου Διαφήμισης), άγνωστης σε εμάς, η οποία έχει μέλη τα κανάλια και εφημερίδες των Αθηνών, τους διαφημιστές, τους διαφημιζομένους και τους δημιουργούς διαφήμισης. Όπως αναφέραμε και στη Διαβούλευση είναι αδιανόητο σε ένα πελάτη πχ. καφετέρια των Γρεβενών ή της Σητείας, για διαφήμιση  αξίας 300 ευρώ (γιατί τέτοια ποσά είναι στην επαρχία)  να επιβάλλεται να καταβάλει το 0,02% δηλαδή 6 λεπτά (!) και να τηρεί λογαριασμό και να κάνει ενέργειες με τράπεζα προκειμένου να πληρώσει αυτά 6 λεπτά υπέρ μια αστικής εταιρείας που ούτε την γνωρίζει ούτε θα την χρειαστεί ποτέ! Και επιπλέον πρέπει να πάει στην Τράπεζα να καταθέσει αυτό το τέλος των 6 λεπτών και να πληρώσει και έξοδα κατάθεσης ένα (1) ευρώ! Αν επιμένει η πολιτεία σε αυτό το τέλος ας το εισπράξει εφ’ άπαξ στο τέλος του χρόνου με την φορολογική μας δήλωση προκειμένου να μην ταλαιπωρηθούν και οι πελάτες μας αλλά και ο κρατικός ελεγκτικός μηχανισμός.

 

Άλλοι υπέρ τρίτων φόροι

Η περιφερειακή τηλεόραση επιβαρύνεται και με άλλους υπερ τρίτων φόρους όπως ο φόρος 1,5% επί των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων για την ενίσχυση της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής (άρθρο 8 Ν3905/2010) και ο φόρος 0,3% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων υπέρ του Κέντρου Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών (άρθρο 7 Ν1866/1989). Πρόκειται για φόρους που  έχουν επιβληθεί από 10 έως και 30 χρόνια πριν (!) όταν το οικονομικό περιβάλλον ήταν ριζικά διαφορετικό. Σήμερα οι επιβαρύνσεις αυτές είναι εντελώς εκτός οικονομικής λογικής, πλήρως αδικαιολόγητες και άδικες και φυσικά δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην επιχειρηματικότητα, η απαλλαγή της οποίας από τέτοιου είδους «βαρίδια» θυμίζουμε ότι είναι από τις βασικότερες κυβερνητικές εξαγγελίες. Ζητάμε την άμεση κατάργησή τους.

 

4 . Απαιτήσεις Οργανισμών Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων

Κάθε τόσο εμφανίζονται διάφοροι Οργανισμοί Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών και Συγγενικών Δικαιωμάτων πολλοί εκ των οποίων εκπροσωπούν την ίδια κατηγορία δημιουργών και προσκομίζουν διάφορα αμοιβολόγια που μόνοι τους έχουν αποφασίσει και προσδιορίσει απαιτώντας με απειλή δικαστικών διώξεων μάλιστα, ο καθένας και ένα ποσοστό επί του τζίρου των επιχειρήσεών μας! Το ΥΠΠΟ μέχρι σήμερα κωφεύει στις προτάσεις μας για τον εξορθολογισμό της απαράδεκτης αυτής κατάστασης που έχει φτάσει στο απροχώρητο καθώς ήδη απειλούμαστε με αγωγές κλπ. Αν όλες αυτές οι απαιτήσεις αθροιστούν θα πρέπει να δουλεύουμε μόνο για να πληρώνουμε τους ΟΣΔ! Ήδη έχουν εμφανιστεί περί τις πέντε τέτοιες οργανώσεις και ζητούν από 2,2% η κάθε μια ήτοι σύνολο μέχρι τώρα 11% (5 οργανώσεις  χ 2,2% =11%)! Η μόνη λογική αντιμετώπιση είναι να καταβάλλουν όλοι οι Περιφερειακοί Τηλεοπτικοί Σταθμοί το τέλος του 2,2%  (όχι συνολικά επί του τζίρου αλλά επί των εσόδων που προέρχονται από την καθαρά τηλεοπτική δραστηριότητα και δη ΜΟΝΟ εκπομπή) και ακολούθως το ποσό αυτό να κατανεμηθεί στους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης κατά το λόγο που οι ίδιοι θα συμφωνήσουν ή με νομοθετική παρέμβαση θα καθορίσει το ΥΠΠΟ.

 

5 . Κρατική Διαφήμιση και Περιφερειακή Τηλεόραση.

Η συμμετοχή της Περιφερειακής Τηλεόρασης στα διαφημιστικά προγράμματα του Δημοσίου είναι αναντίστοιχη της εμβέλειας και της απήχησής της και υπολείπεται επίσης δραματικά του νόμιμου ορίου του Ν. 2328/95.  Για τον εξορθολογισμό, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα του όλου συστήματος της Κρατικής Διαφήμισης έχουμε υποβάλει αναλυτικές προτάσεις που μέχρι σήμερα έχουν αγνοηθεί!  Από την πρώτη ενημερωτική καμπάνια για τον κορωνοϊό η περιφερειακή Τηλεόραση, με κοντά 25% αθροιστική τηλεθέαση, (δηλαδή όσο δυο ή τρία εθνικά κανάλια μαζί) πήρε το 2% της συνολικής δαπάνης! Στη δεύτερη καμπάνια αποκλείστηκε εντελώς! Στις διάφορες διαφημιστικές καμπάνιες των φορέων του δημοσίου δεν τηρείται η υποχρέωση κατανομής του 30% στα Περιφερειακά ΜΜΕ. Οι προτάσεις μας για αλλαγή της κατάστασης αυτής δεν λαμβάνονται υπόψη!

Πρέπει να γίνει άμεση εφαρμογή του νόμου αλλά και της κοινής λογικής και την εξασφάλιση της συμμετοχής της Περιφερειακής Τηλεόρασης σε ποσοστό ανάλογο της συμβολής και της προσφοράς της τόσο στη συγκεκριμένη όσο και σε κάθε άλλη διαφημιστική δραστηριότητα του δημοσίου και των φορέων του ευρύτερου δημόσιου φορέα.

 

  1. Οικονομική ενίσχυση Περιφερειακών Τ/Σ

Ήδη έχει γίνει και έχει προβλεφθεί για της εφημερίδες. Υπάρχει ήδη το νομοθετημένο πλαίσιο. Ας ακολουθήσετε την ίδια διαδικασία.  Η περιφερειακή τηλεόραση ασφαλώς και  έχει σημαντικότερο ρόλο από όλα τα περιφερειακά μέσα ενημέρωσης. Το απέδειξε κατά την διάρκεια της πανδημίας αλλά και είναι πασίδηλο σε όλες τις εκφάνσεις της. Με βάση το παραπάνω σκεπτικό θεωρούμε απαραίτητη την ένταξη και της Περιφερειακής Ενημερωτικής Τηλεόρασης στα μέτρα άμεσης οικονομικής ενίσχυσης του Τύπου όπως αυτά ήδη εφαρμόζονται για τον έντυπο Τύπο. Ουσιαστικό μέτρο ενίσχυσης θα μπορούσε επίσης να είναι η ένταξη  των επιχειρήσεων της Ενημερωτικής Περιφερειακής Τηλεόρασης στο ΕΣΠΑ ή σε άλλα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών  δραστηριοτήτων όπως η τεχνολογική αναβάθμιση, η επιμόρφωση του προσωπικού, η ψηφιοποίηση των αρχείων κλπ και ακόμη η μείωση του ΦΠΑ από το υψηλότερο στο μεσαίο κλιμάκιο καθώς όπως εξηγήσαμε ήδη ο υψηλότατος ΦΠΑ, μαζί με τις λοιπές επιβαρύνσεις, λειτουργεί αποτρεπτικά για τους μικρούς διαφημιζόμενους της περιφέρειας καθώς και η επιδότηση της συνδρομής στο ΑΠΕ.

 

7 .  Σχέσεις με πάροχο Δικτύου – DIGEA

Μόνιμος «βραχνάς» για την Περιφερειακή Τηλεόραση. Από το 2014 είμαστε δέσμιοι μιας αποικιοκρατικής και λεόντειας σύμβασης που υποχρεωθήκαμε υπό την απειλή της άμεσης διακοπής του σήματος να υπογράψουμε με τη DIGEA, γεμάτη καταχρηστικούς όρους που εξασφαλίζει στη εταιρεία των εθνικών καναλιών μόνιμη και υψηλή κερδοφορία. Έχουμε πολλές και σοβαρές αντιρρήσεις για τον τρόπο υπολογισμού του ενοικίου που καταβάλλουμε στον πάροχο δικτύου αλλά η ΕΕΤΤ δεν ικανοποιεί μέχρι σήμερα και παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας, το αίτημά μας να εξετάσουμε με ορκωτό ελεγκτή τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία της DIGEA. H Πολιτεία και η ΕΕΤΤ έχουν διαχρονικές ευθύνες επ’ αυτού και πρέπει επιτέλους να πάψουν να καλύπτουν παράλογες, καταχρηστικές και μη ανταγωνιστικές πρακτικές. Συνοπτικά παραθέτουμε τα εξής ζητήματα ως προς το πρόβλημα αυτό:

  • Λεόντειος σύμβαση με Digea (νομοθετημένη!!) που δεν ελέγχεται
  • Έλεγχος αμοιβών της Digea από ΕΕΤΤ
  • Ποιότητα σήματος εφάμιλλο των εθνικής εμβέλειας σταθμών (Τώρα έχουμε το μισό εύρος στην συχνότητα)
  • Χάρτες συχνοτήτων – Καθορισμός
  • Εξέταση ενδεχόμενου αλλαγής παρόχου δικτύου και πιθανότητας μεταφοράς σήματος των περιφερειακών καναλιών με πάροχο την ΕΡΤ. Η DIGEA έχει δημοσίως εκφραστεί υπέρ αυτής της λύσης.

 

Νέος χάρτης συχνοτήτων – Ποιότητα σήματος

Πριν ξεκινήσει η διαδικασία χορήγησης των περιφερειακών τηλεοπτικών αδειών, πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να έχουν αντιμετωπιστεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, εκτελεστικά ή νομοθετικά, αυτά τα αποφασιστικής σημασίας ζητήματα τα οποία αν παραμείνουν άλυτα θα υπονομεύσουν καίρια την όλη διαδικασία! Δεν πρόκειται να αποδεχτούμε «κουτσουρεμένες» και τεχνικά ατελείς άδειες! Λεπτομέρειες στο αναλυτικό μας Υπόμνημα.

Προσβλέπουμε στην βοήθειά σας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών και περιμένουμε με ενδιαφέρον τις ενέργειές σας.

Για όλα τα θέματα που θίγονται στο παρόν Σημείωμα, αναλυτικά στοιχεία και λεπτομερείς θέσεις και προτάσεις της ΕΕΤΕΠ, περιλαμβάνονται στο ΥΠΟΜΗΜΑ του Οκτωβρίου του 2019 που επίσης θέτουμε υπόψη σας.